Wednesday, October 3, 2012

UTM hasilkan kereta elektrik teknologi tinggi Mizz EV


PASUKAN penyelidik UTM bersama kereta elektrik Mizz EV yang hasilkan dengan menggunakan casis kereta Proton Saga BLM di Johor Bahru semalam.


JOHOR BAHRU – Sekumpulan 30 orang penyelidik di Universiti Teknologi Malaysia berjaya mentransformasikan sebuah kereta Proton Saga BLM kepada sebuah kenderaan elektrik berteknologi tinggi yang diberi nama Mizz EV.

Menariknya, kereta elektrik yang dihasilkan dengan kerjasama sinergi pasukan UTM Evolt yang diketuai oleh Pengurus Pasukannya, Dr. Shahrin Md. Ayob itu berjaya disiapkan dalam tempoh sembilan bulan sahaja.

Menurut Shahrin, Miss EV yang akan dibawa untuk pertandingan Cabaran Mobiliti Hijau Proton 2012 pada 6 hingga 7 Oktober ini dilengkapi aspek pembinaan sistem kenderaan elektrik, pengurusan sistem bateri, pengurusan haba dan teknologi pemacu motor.

“Kereta elektrik yang dibina khas untuk tujuan perlumbaan itu menggunakan casis Proton Saga BLM dan ia adalah hasil aplikasi daripada penyelidikan makmal dan pembelajaran yang dilakukan oleh UTM sebelum ini,” katanya ketika ditemui di sini semalam.


sumber : Kosmo! Online

No comments:

Post a Comment